Onderwijskwaliteit van de opleiding
Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel evoluerende samenleving.
Onze troeven
- Je werkt met state of the art studiemateriaal, zoals een talenpracticum, tolkencabines, tolkenkoffers, een redactie- en montageruimte, een opnamestudio en de allernieuwste technologieën. Hiermee ondersteunen we de activerende en toegepaste werkvormen waar we in ons onderwijs gebruik van maken.
- Het meertalige Brussel is de ideale plek voor toekomstige tolken. Het internationale karakter van de stad biedt tal van mogelijkheden voor studenten, zowel tijdens als na de opleiding. Denk maar aan de internationale instellingen, theaters, musea, literaire festivals, culturele instellingen en activiteiten, enzovoort.
- In deze masteropleiding krijg je les van specialisten in tolkwetenschap én beroepstolken. Er is dus een sterke wisselwerking tussen universiteit en beroepsveld.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
VUB-studenten krijgen tijdens hun academische loopbaan geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding. Onze proffen en assistenten geven dan weer aan hoe ze het werkveld zien evolueren, zodat we onze opleidingen daarop kunnen afstemmen. Ook bij oud-studenten en andere universiteiten in binnen- en buitenland peilen we naar de ontwikkelingen in het veld.
Kwaliteitscyclus
Ontwikkelkansen
We kunnen de link met de arbeidsmarkt versterken door de deontologische aspecten van het werkveld verder te incorporeren in het curriculum. Het is waardevol om nieuwe samenwerkingen te blijven exploreren. Het werkveld verandert voortdurend, waardoor ook de competentieprofielen van tolken wijzigen. Kruisbestuivingen met andere opleidingen bieden op dat vlak een echte meerwaarde.
Waar is de opleiding nu al mee bezig?
De masteropleidingen zijn de schakel- en voorbereidingsprogramma's aan het herzien om de aansluiting tussen de verschillende programma's te verbeteren. Elke opleiding analysereert de resultaten van een recente benchmarking met andere opleidingen en bekijkt wat er eventueel beter kan.