Vanaf 1 maart 2023 kunnen onderzoekers (WPP’ers) en postdoctoraal bursalen, met een niet EER nationaliteit, hun werkzaamheden aan de VUB pas starten/verlengen wanneer ze beschikken over een Single Permit (= gecombineerde werkvergunning).
De gekende gastovereenkomst blijft geldig, maar de regels en procedures voor economische migratie zullen van toepassing zijn op onze onderzoekers. Dit houdt in dat zowel de verblijfsvergunning als de arbeidsvergunning in éénzelfde procedure zullen ingediend en behandeld worden door de bevoegde overheid. Om de Single Permit aan te vragen hebben we een aantal documenten nodig. Je vindt een overzicht van de benodigde documenten in bijlage (de in geel aangeduide documenten dienen door de kandidaat aangeleverd te worden). De Single Permit wordt aangevraagd door VUB via het portaal van de overheid. Het volledige proces kan tot 12 weken in beslag nemen.
Gelieve contact op te nemen met Team International (M&O_international@vub.be) opdat we tijd de nodige informatie kunnen verschaffen en de procedure kunnen opstarten.
5 redenen om in Brussel te wonen
- Brussel is de stad die je uitdaagt om jezelf te zijn. Kom zoals je bent!
- We zijn een stad van wereldwijde medewerkers en initiatiefnemers die hun ideeën laten groeien en vorm geven aan de toekomst.
- Brussel is de hoofdstad die durft te leiden en durft te leven. We zijn zakelijk en levensgenieters.
- We zijn een gezellige stad, maar rijk aan ontdekkingen op het gebied van kunst, cultuur en gastronomie.
- In Brussel vind je je pad, je passie en je mensen!
EER-onderdanen
Je dient je in te schrijven bij de gemeente waar je woont binnen de drie maanden na je aankomst in België. We raden aan je zo snel mogelijk in te schrijven. Je moet een afspraak maken op het gemeentehuis van de gemeente waar je woont. Bedenk dat de regio Brussel uit 19 verschillende gemeenten bestaat, en dat elke gemeente een ander gemeentehuis heeft - kijk dus goed na waar je heen moet. Nadat je de aanvraag persoonlijk hebt gedaan, komt de politie bij je thuis langs om je adres te verifiëren.
Niet-EER onderdanen
Binnen acht dagen na je aankomst in België moet je de inschrijvingsprocedure starten bij de gemeente waar je verblijft.
Nadat je een afspraak hebt gemaakt met de vreemdelingendienst van je gemeente, word je uitgenodigd om de vereiste documenten in te dienen en je persoonlijk te melden. De gemeente laat je van tevoren weten welke documenten je moet meebrengen. In het algemeen zijn dat:
- Je nationale identiteitskaart of kopie van een geldig internationaal paspoort. Belangrijk: je paspoort moet nog minstens 6 maanden geldig blijven na je aankomst in België;
- Je huurovereenkomst voor je accommodatie;
- Een pasfoto;
- Je arbeidscontract/beursovereenkomst met de universiteit;
- Bijlage 46 (in geval van een gecombineerde vergunningsprocedure).
In de dagen die volgen bezoekt de plaatselijke politie je in je woning om je adres te verifiëren. Daarna word je bij de gemeente uitgenodigd om de inschrijvingsprocedure te voltooien. De gemeente zal je vertellen welke documenten je moet meebrengen.
Als de gemeente het registratieproces heeft voltooid, ontvang je je Belgische verblijfskaart.
Heb je nog vragen?
Maak een HR-case aan in ServiceNow of mail je vraag naar mens_en_organisatie@vub.be