Wat is een leerstoel?
Een leerstoel is een partnerschap tussen de VUB en een privébedrijf, maatschappelijke instantie of particuliere schenker.
Als partner schenk jij een bedrag aan de universiteit waarmee de leerstoelhouder (een professor aan de VUB) onderzoek en/of onderwijs omtrent een maatschappelijk relevant thema gaat inrichten. De resultaten van het onderzoek staan ten dienste van de samenleving.
Jouw fiscaal voordeel
Een financiële bijdrage aan de VUB is niet alleen maatschappelijk, maar ook fiscaal interessant. Bedrijven en organisaties hebben voor hun bijdrage aan een leerstoel recht op belastingaftrek of een aftrekpost als bedrijfsuitgave.
Bekijk alle fiscale voordelen voor particulieren en bedrijven.
Voordelen voor jouw bedrijf of organisatie
Omdat een VUB-onderzoeksteam via een leerstoel onderzoek doet voor jouw bedrijf of organisatie, geniet je van:
- Innovatie en ontwikkeling
- Jouw bedrijfsvisie in een bijdrage aan de maatschappij
- Relevante kennis voor jouw organisatie
- Fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek
- Bijdrage tot economische en maatschappelijke groei
- Gastcolleges, workshops, discussiefora en symposia
Tegelijk geniet jouw bedrijf of organisatie ook van:
- de uitstraling van onze universiteit
- de expertise van onze wetenschappers
- de resultaten van hun onderzoek
-
de kracht van ons netwerk van partners, alumni en opinieleiders in tal van disciplines
Voordelen voor de VUB
Als universiteit krijgen wij de kans om de onderzoeksinzichten en -hypothesen te toetsen in de praktijk. En dat is dan weer belangrijk om onze kennispositie en innovatiekracht te versterken, in binnen- en buitenland; een samenwerking waar we dus beiden beter van worden!
Hoe richt je een eigen leerstoel op?
1. Contacteer ons
Wil jij een partnerschap met een onderzoeksteam van de VUB aangaan? Contacteer het team van de VUB Foundation om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Wij helpen je graag verder.
2. Opstart en advies
De VUB Foundation coördineert samen met jou de opstart van jouw leerstoel en voorziet jouw bedrijf of organisatie van advies en juridische ondersteuning.
3. Goedkeuring
De opstart van de nieuwe leerstoel wordt ter advies voorgelegd aan de bevoegde raad en dient goedgekeurd te worden door de Innovatie- en Valorisatieraad van de VUB.
4. Facturatie
Na de goedkeuring van de leerstoel zorgt de VUB voor de ondertekening van de overeenkomst door alle betrokken partijen. De financiële dienst van de VUB maakt de factuur of het betalingsverzoek op.
5. Promotie
De VUB Foundation zorgt voor promotie op:
- officiële online mediakanalen en publicaties van de VUB
- nieuwsbrieven van de VUB en haar partners
- sociale media
Onze leerstoelen
Aan de VUB lopen er momenteel verschillende leerstoelen. Deze zijn op te delen in drie types: leerstoelen met externe partners en leerstoelhouders, leerstoelen op naam en ereleerstoelen op naam.