Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.

Onze troeven

  • Focus curriculum op maatschappelijke problematieken in historisch perspectief: met een nieuw programma wil de opleiding een licht werpen op verschillende actuele maatschappelijke uitdagingen (klimaat, migratie, …) en deze plaatsen binnen een tijdsperiode-overschrijdend, historisch perspectief.

  • Kleine studentengroepen en persoonlijke aanpak docenten: door te werken met kleine studentengroepen kunnen docenten beter inspelen op individuele vragen en noden van studenten. Studenten evalueren hun docenten positief via de verschillende kanalen.

  • Interactieve werkvormen en studiemateriaal: de opleiding zet in op verscheidene interactieve werkvormen, zoals discussies, presentaties, podcasts, … . Deze interactieve werkvormen zijn belangrijk om essentiële historische vaardigheden zoals kritische omgang met informatie en synthetiserend vermogen te kunnen aanleren. Via de facultaire werkgroep ‘LW 2030’ werkt de opleiding mee aan opleidingsoverstijgende initiatieven om o.m. meer in te zetten op digitale werkvormen.

  • Studentenbegeleiding: in de opleiding wordt ruimte gemaakt voor een intensieve begeleiding van studenten. In ‘Heuristiek: bronnen voor de geschiedenis’, ‘Onderzoeksmethoden voor historici’ en ‘Historisch atelier’ bijvoorbeeld krijgen studenten extra begeleiding ter voorbereiding van hun bachelor- of masterproef.

 

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

We bieden onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over de opleidingen tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze proffen en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Tot slot bevragen we ook onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we ook met andere universiteiten in binnen- en buitenland, zodat we steeds de vinger aan de pols houden.

Kwaliteitscyclus

2022_Geschiedenis_Kwaliteitscyclus_VUB

Ontwikkelkansen

  • Sinds enkele jaren maakt de stage deel uit van het keuzeaanbod van de opleiding. Om de brede professionele opties van geschiedenisstudenten beter te reflecteren, kan het aanbod aan stageplaatsen verder uitgebreid en gedifferentieerd worden.

  • De wenselijkheid om meer aandacht te geven aan kwantitatieve technieken en digital humanities in het curriculum kan verder onderzocht worden. Hiervoor kan gekeken worden naar een meer intensieve, interuniversitaire samenwerking tussen instellingen.

  • Een verdere exploratie en uitbreiding van digitale onderwijsmogelijkheden zou mogelijkheden kunnen bieden voor het vergroten van de zij-instroom.

  • Hoewel er in de master al een breed aanbod is aan Engelstalige vakken, is deze optie nog onderbenut in de bachelor. Voor het aantrekken van binnenkomende internationale bachelorstudenten, zou de opleiding zich hier op kunnen richten.

 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • De opleiding herzag haar curriculum en start met een nieuw programma in academiejaar 2020-2021. De focus ligt op het plaatsen van maatschappelijke problematieken in historische perspectieven. De integratie van nieuwe vakken wordt in de volgende jaren verder uitgerold, gemonitord door het docententeam en indien nodig bijgestuurd.

  • De opleiding herwerkte daarnaast ook haar curriculum om meer samenhang te creëren met verwante disciplines (Wijsbegeerte, Kunstwetenschappen en Archeologie). De opleiding is blijvend aan het kijken via faculteitsbrede platformen hoe zij opleidingsoverschrijdend onderwijsthema’s kunnen aanpakken (o.m. digitalisering, onderwijsvernieuwingsprojecten, inzet onderwijsmiddelen).

  • De procedures en beleid rond masterproeven zijn herzien. Zo werkt de opleiding aan een grotere eenvormigheid in het evaluatiebeleid door het gebruik van een uniform/geharmoniseerd evaluatieformulier. Deze werden ook interuniversitair ter sprake gebracht.

  • Het internationale karakter van de opleiding wordt uitgebreid door meer internationale studenten te verwelkomen. Ook krijgen meer studenten de kans om naar het buitenland te gaan dankzij de invoering van een mobility window. De lijst van Erasmuspartners wordt geactualiseerd en er worden bijkomende interessante uitwisselingsmogelijken voor studenten onderzocht. Voor inkomende studenten is er een sterk en aantrekkelijk Engelstalig aanbod voorzien in de master.

  • Tweejaarlijks organiseert de opleiding in samenwerking met de opleidingen Wijsbegeerte & Moraalwetenschappen, Archeologie en Kunstwetenschappen een beroepenbeurs. Hier kunnen studenten in aanraking komen met het werkveld en potentiële werkgevers en kunnen ze workshops volgen om de overstap naar de arbeidsmarkt te vergemakkelijken.

 

Bovenstaande publieke informatie maakt deel uit van de kwaliteitscyclus en werd goedgekeurd door de opleidingsraad in 2021.