Onderwijskwaliteit van de opleiding
Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.
Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 27/03/2023.
Troeven van de opleiding
-
De Bachelor en Master Agogische Wetenschappen zijn unieke opleidingen in Vlaanderen. De combinatie van sociaal welzijn, cultuur en onderwijs is een troef.
-
Het is een emancipatorisch programma waarin studenten vanuit verschillende (onderwijs)achtergronden samenkomen.
-
De opleidingen willen anticiperen op maatschappelijke veranderingen, vraagstukken en uitdagingen en benaderen dit op een systemische en interdisciplinaire manier. Agogische wetenschappen is gestoeld op, maar is breder dan sociologie, filosofie en psychologie.
-
De openheid, flexibiliteit en betrokkenheid van de docenten is erg groot. Studenten kunnen bij problemen steeds terecht bij de docenten en er is ruimte om samen op zoek te gaan naar oplossingen. Studenten worden persoonlijk benaderd en voelen zich steeds welkom bij de docenten dankzij een cultuur van open bureaus.
Ontwikkelkansen
-
Op het vlak van internationalisering kunnen de mogelijkheden voor een ervaring in het buitenland vroeger in het curriculum en duidelijk kenbaar worden gemaakt. Betere gestroomlijnde communicatie hierrond zou de deelname kunnen doen verhogen.
-
‘Verandering’ of ‘change’ is een belangrijk thema binnen het vakgebied. De opleiding wil definiëren wat dit betekent voor Agogische Wetenschappen aan de VUB en hierover communiceren naar studenten en het werkveld.
-
Er zijn nog mogelijkheden om de band met het werkveld te versterken. Zo kunnen de resultaten van projecten breder gedeeld worden. Ook kunnen (aspirant)studenten en het werkveld duidelijker geïnformeerd worden over wat de opleiding agogische wetenschappen inhoudt.
Waar is de opleiding nu al mee bezig?
- De opleidingen werken aan curriculumhervormingen en een personeelsplanning voor 2023. Hiervoor wordt onder meer gekeken naar een intensievere samenwerking met aanverwante opleidingen, zoals psychologie, criminologie, sociologie of de educatieve master.
- Onderzoeksvaardigheden: de opleiding biedt meer mogelijkheden voor het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, dankzij de invoering van enkele nieuwe vakken statistiek en data-analyse.
- Opdrachten over vakken heen: de opleiding wil het mogelijk maken om binnen verschillende vakken aan eenzelfde project te werken. Hiervoor ontwikkelt ze een vakoverstijgend kader voor evaluatie en feedback (Major Assessment Framework).
- Maatschappijbetrokken en toekomstgericht onderwijs, met aandacht voor de interactie tussen theorie, onderzoek en het werkveld is een cruciaal onderdeel van agogische wetenschappen. De opleiding wil de focus op Community Engaged Research & Learning (CERL) behouden door nog meer in te zetten op stages, partnerschappen met en opdrachten uit de praktijk.
Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?
Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.
Kwaliteitscyclus
Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.