Vak- en onderzoeksgroepen
Onze faculteit bestaat uit 2 vakgroepen met hun eigen opleidingen en onderzoek, en vind je ook 17 onderzoeksgroepen, waarin individuele onderzoekers samenwerken binnen een gemeenschappelijk onderzoeksveld of rond een gemeenschappelijk onderwerp of problematiek. We hebben hier alles voor je op een rijtje gezet.
Onze vakgroepen
History, Archeology, Arts, Philosophy and Ethics (HARP)
Over de vakgroep
De vakgroep History, Archeology, Arts, Philosophy and Ethics (HARP) bestaat uit de volgende bachelor- en masteropleidingen:
- Geschiedenis
- Kunstwetenschappen en Archeologie
- Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen
- Master-na-master Archivistiek en Hedendaags Documentbeheer
Ze is ook de overkoepelende structuur voor het onderzoek in de Geschiedenis, Kunstgeschiedenis en Kunstwetenschappen, Archeologie, Wijsbegeerte en Ethiek:
- Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen (FILO)
- Geschiedenis (HIST)
- Kunstwetenschappen en Archeologie (SKAR)
- Archivistiek en Hedendaags Documentbeheer
Vakgroepvoorzitter: prof. dr. Paul Erdkamp
Linguistics & Literary Studies (LIST)
Over de vakgroep
De vakgroep Linguistics & Literary Studies (LIST) omvat 8 opleidingen:
- Bachelor Taal- en Letterkunde
- Bachelor Toegepaste Taalkunde
- Multilingual Bachelor in Linguistics and Literary Studies
- Master Taal- en Letterkunde
- Master Vertalen
- Master Tolken
- Master Journalistiek
- Multilingual Master in Linguistics and Literary Studies
Daarnaast is de vakgroep ook de overkoepelende structuur voor al het onderzoek in de literatuurwetenschap, de taalkunde en toegepaste taalkunde, en de journalistiek:
- Taal- en Letterkunde (TALK)
- Toegepaste Taalkunde (TTKA)
- Multilingual Master in Linguistics and Literary Studies (MUMA)
Vakgroepvoorzitter: prof. dr. Rik Vosters
Onze onderzoeksgroepen
Aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte vind je 17 onderzoeksgroepen, waarin individuele onderzoekers samenwerken binnen een gemeenschappelijk onderzoeksveld. Vele onderzoeksgroepen zijn interdisciplinair en tellen ook leden die tot andere faculteiten behoren. Onderzoekers kunnen lid zijn van meerdere onderzoeksgroepen.
De onderzoeksgroepen bieden een bredere context voor doctorandi die hun doctoraal proefschrift voorbereiden. Bovendien geven ze begeleiding in de vorm van onderzoeksstages en workshops aan studenten die zich in het onderzoek binnen bepaalde terreinen willen verdiepen. Daarnaast organiseren de onderzoeksgroepen regelmatig seminaries rond lopend onderzoek, conferenties met internationale sprekers en gastlezingen.
Dit zijn de 17 onderzoeksgroepen van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte:
- Brussels Heritage Lab (BREL)
- Brussels Institute for Applied Linguistics (BIAL)
- Brussels Institute for Journalism Studies (BIJU)
- Brussels Platform voor Digital Humanities (DIGI)
- Centre for Literary and Intermedial Crossings (CLIC)
- Centre for Logic & Philosophy of Science (CLPS)
- Centrum voor Ethiek en Humanisme (ETHU)
- Centrum voor Linguïstiek (CLIN)
- Histories of Art, Architecture and Visual Culture (VISU)
- Historisch Onderzoek naar Stedelijke Transformatieprocessen (HOST)
- Interdisciplinaire Onderzoeksgroep Vrijmetselarij (FREE)
- Maritime Cultures Research Institute (MARI)
- Onderzoekscentrum Archivistiek en Hedendaags Documentenbeheer (OAHD)
- Onderzoekscentrum Gender en Diversiteit (RHEA)
- Sociale en Culturele Voedingsstudies (FOST)
- Secular Studies Association Brussels (SSAB)
- Theatraliteit en Werkelijkheid
Wat is het verschil tussen een vakgroep en een onderzoeksgroep?
Een faculteit is opgedeeld in vakgroepen. Zij zijn verantwoordelijk voor de onderwijs- en onderzoeksactiviteiten van hun wetenschappelijke specialisaties.
In onderzoeksgroepen hebben wetenschappers zich verzameld rondom een specifiek domein waarnaar ze onderzoek doen en waarop ze samenwerken. Deze wetenschappers kunnen uit verschillende vakgroepen, faculteiten en universiteiten afkomstig zijn. Onderzoeksgroepen zijn erkend door de Onderzoeksraad van de universiteit.
Wetenschappers van een onderzoeksgroep zijn vaak ook lid van een vakgroep. Op deze manier kan het onderwijsaanbod permanent worden afgestemd worden op de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen.