Education = Multilingual content in multilingual contexts
Wat
VUB, ULB en OCB organiseren samen drie onderwijsdagen rond meertalig onderwijs onder de noemer Education = Multilingual content in Multilingual contexts, ofte E=(MC)2 waarbij we directies en (toekomstige) leerkrachten in content and language integrated learning (CLIL)/Enseignement d’une Matière par Intégration d’une Langue Etrangère (EMILE) in Brussel en daarbuiten willen ondersteunen. Via interessante keynotes en praktijkgerichte workshops en stimulerende rondetafelgesprekken willen we over de taalgrens heen ervaringen, inzichten, problemen en oplossingen delen. Deze onderwijsdagen worden mogelijk gemaakt met de steun van de VGC en IFPC.
Voor wie
Leerkrachten én directies in Brussel en daarbuiten die met CLIL aan de slag willen gaan of reeds van start zijn gegaan.
Kostprijs
- 1 Dag: 25 euro/per persoon
- 2 Dagen: 30 euro/ per persoon
- 3 Dagen: 60 euro/ per persoon
Opgelet: we raden wel aan om per schoolteam met een directielid en een betrokken leerkracht te komen.
Waar
- Dag 1: Maison des Anciens de l'ULB, avenue Roger Lallemand 22, 1050 Brussel (Campus de la Plaine ULB)
- Dag 2: U-residence, boulevard Général Jacques 271, 1050 Brussel (campus VUB)
- Dag 3: Onderwijscentrum Brussel, Marcqstraat 16-18, 1000 Brussel
Gedetailleerd programma per dag
Algemene introductie van CLIL/EMILE met wetenschappelijke bevindingen, de (nieuwe) beleidskaders en de implicaties voor de praktijk: wat is het, wat zijn de verwachtingen vanuit de overheid, wat zijn de algemene principes in de klas, hoe kun je aan de taalvereisten voldoen en zorg je dat taal geen struikelblok is om vakinhouden aan te brengen.
8u30-9u00: onthaal en registratie
9u00-10u15: Keynote
10u15-10u45: koffiepauze
10u45-12u00: workshop ronde 1: 1a: Componenten CLIL/EMILE- les ; 1b: Wat zegt de regelgeving?
12u-12u45: ronde tafels
12u45-13u15: lunchpauze.
13u15-14u45: workshop 2 : 2a: Taal in de klas; 2b: Taaltesten voor leerkrachten
14u45-15u30: ronde tafels (ronde 2)
15u30-16u00: afronding
Gedetailleerd programma per dag
Hoe de kwaliteitscontrole binnen CLIL/EMILE bewaken en welke rol speelt evaluatie hierin? Met de leerkrachten wordt er ingegaan op de rol van de taal- en de vakleerkracht binnen CLIL, en hoe er formatief en summatief geëvalueerd kan worden binnen CLIL. Met directies wordt er ingezoomd op praktijkonderzoek als kwaliteitscontrole en hoe CLIL/EMILE binnen het algemene talenbeleid ingepast kan worden.
8u30-9u00: onthaal en registratie
9u00-10u15: Keynote
10u15-10u45: koffiepauze
10u45-12u00: workshop ronde 1 : 1a: Wie doet wat in CLIL/EMILE?; 1b: opzetten van praktijkonderzoek
12u-12u45: ronde tafels
12u45-13u15: lunchpauze.
13u15-14u45: workshop 2 : 2a: Formatief en summatief evaluaeren in CLIL/EMILE; 2b: Talenbeleid
14u45-15u30: ronde tafels (ronde 2)
15u30-16u00: afronding
Gedetailleerd programma per dag
Op deze dag wordt er verder ingezoomd op het teamverhaal dat CLIL/EMILE is, waarbij er sessies zijn rond vakoverschrijdend werken, (leer)materiaal ontwikkelen, draagvlak creeëren binnen de school en ouderbetrokkenheid.
8u30-9u00: onthaal en registratie
9u00-10u15: Keynote
10u15-10u45: koffiepauze
10u45-12u00: workshop ronde 1 : 1a: Vakoverschrijdend werken in CLIL/EMILE; 1b: draagvlak creëren
12u-12u45: ronde tafels
12u45-13u15: lunchpauze.
13u15-14u45: workshop 2 : 2a: Leermateriaal ontwikkelen; 2b: Ouderbetrokkenbeid
14u45-15u30: ronde tafels (ronde 2)
15u30-16u00: afronding