Over de leerstoel 

Om de nieuwe dynamiek van een digitale transformatie in de maatschappij aan te pakken, heeft de Brussels School of Governance (BSoG) aan de VUB, in samenwerking met het United Nations University Institute on Comparative and Regional Studies (UNU-CRIS), de leerstoel Digital Sovereignty opgericht. Beide zullen nauw samenwerken met sponsors om tijdige en relevante schriftelijke resultaten te leveren (policy briefs, op-eds, enz.) en ze zullen inspanningen doen om die resultaten te verspreiden onder de Brusselse en VN-gemeenschappen. 

Ons academisch inzicht in de digitale transformatie van de internationale maatschappij verder uitdiepen is noodzakelijk. De leerstoel focust op onderzoek dat hedendaagse ontwikkelingen evalueert en beoordeelt, en dan in het bijzonder op de rol van technologie in het beïnvloeden en tot stand brengen van veranderingen binnen politieke instellingen. Ze is ingegeven door de wens om een beter inzicht te krijgen in de manier waarop een pluralistische nieuwe wereldorde kan ontstaan om duurzame ontwikkeling voor iedereen te waarborgen, en wel door na te denken over de opkomende en uiteenlopende betekenissen van soevereiniteit in de 21ste eeuw.   

De rol van traditionele overheidsactoren?

Traditionele overheidsactoren spelen een dominante rol in de internationale samenleving als aanbieders van veiligheid, regelgevers en belastingontvangers. Hun dominantie wordt echter in vraag gesteld onder invloed van de diepgaande digitale transformatie. Veiligheid, economische groei, onderwijs en gezondheidszorg zijn beleidsdomeinen waarin de bestuursrol verschuift van de traditionele regering naar een complexere mix van meerdere beleidsbepalende actoren.

Doelstellingen

2022_Lab-team_Multi-etnische groep laboratoriumwetenschappers bespreken hun onderzoek bij het laboratorium_S_566980588
  1. Interactie en samenwerking tussen onderzoekers en mensen die op het terrein werkzaam zijn 

    met een sterke focus op Brussel, Genève en New York. 
  1. Capaciteitsopbouw bij jonge en ervaren onderzoekers  

    uit andere delen van de wereld en met andere achtergronden. 
  1. Het verrichten van onderzoek met wereldfaam 

    aan de hand van publicaties in tijdschriften en onderzoeksevenementen op internationale conferenties. 
  1. Het mogelijk maken van onderwijs op hoog niveau  

    op de geavanceerde MSc- en Research MA-niveaus. 

 

Leerstoelhouder

Prof. dr. Jamal Shahin 

Prof. dr. Jamal Shahin is de opleidingsdirecteur van de Advanced Master European Integration en een assistent-professor aan de Brussels School of Governance. Hij is ook senior docent aan de Universiteit van Amsterdam en Professorial Fellow aan de United Nations University-CRIS in Brugge, waar hij de Cluster on Digital Governance leidt. Jamal heeft een doctoraat in Politics van de University of Hull (2005). Tot slot is hij ook nog hoofdonderzoeker van het GREMLIN-project.  

Zijn onderzoeksdomein is gericht op wereldwijde internetgovernance, politieke participatie in democratische systemen en EU-governance.

Jamal Shahin

Ontdek al onze actieve leerstoelen

Details over deze academische leerstoel

Faculteit: Faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School
Type leerstoel: Onderzoek
Opgericht in: 2021