Over de leerstoel 

Voor de start van de coronacrisis was er eveneens reeds sprake van een groeiend technologisch fatalisme – het niet willen meegaan in het alomtegenwoordige gebruik van digitale tech-nologieën omdat het teveel, te moeilijk, te ingewikkeld is – o.a. ook bij jongeren. Tegelijkertijd is er eveneens het vermoeden dat technostress – het ervaren van stress, frustratie en de zoge-naamde knoppenangst – en digidruk – de maatschappelijke druk die wordt opgelegd om digita-le en online tools te gebruiken – een bepalende impact hebben op het al dan niet engageren met digitale technologieën. De vraag die zich stelt is of de coronacrisis, en de onmiddellijke overschakeling naar digital-only deze mechanismen van verzet tegen het gebruik van digitale technologie heeft versterkt of verlaagd, en zo ja, bij welke profielen in de bevolking dit zich manifesteert?

Het onderzoek focust met andere woorden op twee zaken:

  1. Hoe digitaal is de maatschappelijke norm die in België gehanteerd wordt in de verschillende levensdomeinen en wat is hiervan de impact op de grondrechten van burgers?
  2. Hoe digitaal is de persoonlijke norm van Belgen, op welke manier heeft de covid-19 crisis deze beïnvloed, in positieve en in negatieve zin en wat is hiervan de impact op het gebruik van digitale technologieën?

Deze VUB leerstoel wordt gefinancierd door BNP Paribas Fortis.

Leerstoelhouder

2022_Ilse_Marien_vrouw

Prof. dr. Ilse Mariën

Onderzoek naar de maatschappelijke impact van digitaliseringsprocessen en onderzoek wie onderhevig is aan digitale uitsluiting, en bovendien welk beleid, acties en initiatieven er nodig zijn om ervoor te zorgen dat elke burger kan deelnemen aan de digitale samenleving van vandaag. Een echte aanhanger van participatief actieonderzoek van onderaf als een manier om beleid en strategieën voor duurzame innovatie en inclusie te ontwikkelen. 

Ilse startte in 2007 bij SMIT, waar ze heeft gewerkt aan verschillende onderzoeksprojecten met betrekking tot sociale implicaties en beleidsaspecten van digitale media. 

Academisch Coördinator

Prof. dr. Leo Van Audenhove

Professor en departementshoofd aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen en onderzoeker bij iMEC-SMIT – Studies on Media, Innovation and Technology. In 2013 werkte hij mee aan de oprichting van het Kenniscentrum Mediawijsheid in Vlaanderen, waarvan hij vervolgens directeur werd. Het centrum werd door de overheid opgericht als een onafhankelijk centrum ter bevordering van mediawijsheid in Vlaanderen. Zijn onderzoek richt zich op internetgovernance, mediawijsheid, e-inclusie en ICT voor ontwikkeling.

2022_Leo_Van_Audenhove_man

Ontdek al onze actieve leerstoelen

Details over deze academische leerstoel

Faculteit: Faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School
Type leerstoel: Onderzoek
Opgericht in: 2021