Dr. Saedizand evalueerde voor zijn doctoraatsonderzoek autoafhankelijkheid door zich te richten op het ‘autogebruiksaandeel’. Dat is het percentage reizen dat per auto wordt afgelegd in vergelijking met andere vormen van vervoer. Met behulp van de ‘Mobility in Cities Database’ (MCD) van de International Association of Public Transport onderzocht hij hoe stedelijke dichtheid, beschikbaarheid van openbaar vervoer, brandstofprijzen, autobezit en actief reizen (wandelen en fietsen) het autogebruik beïnvloeden. Het onderzoek, dat metropolitane gebieden in Europa, de Amerika's, Azië, Afrika en Oceanië omvat, levert een belangrijke bijdrage aan vergelijkende stedelijke studies.

Om autoverslaving te verminderen, kunnen beleidsmakers zich richten op duurzame stedelijke ontwikkeling door stedelijke vormen met een hoge dichtheid te bevorderen om reisafstanden te verkorten, te investeren in efficiëntere en beter toegankelijke openbaarvervoerssystemen, brandstofprijzen aan te passen om autogebruik te reguleren, autobezit te matigen en wandelen en fietsen te promoten als toegankelijke en milieuvriendelijke alternatieven voor autorijden.

Referenties:

Saeidizand, P., & Boussauw, K. (2024). Patterns of car dependency of metropolitan areas worldwide: Learning from the outliers. International Journal of Sustainable Transportation, 18(3), 221–235. https://doi.org/10.1080/15568318.2023.2283462

Saeidizand, P., Fransen, K., Boussauw, K.
(2022) Revisiting car dependency: A worldwide analysis of car travel in global metropolitan areas,
Cities, 120, 103467 https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103467.

Contact:
Dr. Pedram Saeidizand (ENG): pedram.saeidizand@vub.be